نرخ پایین خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۴۲۴۷۵
به گزارش بولتن نیوز، روشهای خودکشی در کشورهای مختلف متفاوت است و اغلب با دسترسی های افراد به وسایلی که میتوان با آن دست به چنین اقدامی زد، ارتباط دارد.
19 شهریور ماه،برابر با 10 سپتامبر «روز جهانی مبارزه با خودکشی» در تقویم جهانی نامگذاری شده است؛ ایسنا به بهانه این روز به بررسی مختصر وضعیت «خودکشی در ایران و جهان» پرداخته که مشروح آن در پی میآید:
مرگ سالانه حدود 5000 نفر در ایران براثر خودکشی
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفتوگو با ایسنا، با بیان آنکه «خودکشی» یک پدیده جهان شمول است گفت: ممکن است این پدیده جهان شمول در برخی از کشورها فراوانی بیشتری را به خود اختصاص دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چلک ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی، آمار خودکشی در ایران سالانه حدود 5000 نفر است؛ به طوریکه نرخ خودکشی در ایران معمولا پنج تا شش نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.
وی در ادامه با تاکید بر آنکه در زمینه ثبت آمار خودکشی، نظام ثبتی دقیقی نداریم، گفت: آمارهایی که در خصوص خودکشی مطرح میشوند تنها آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی پزشکی قانونی، اورژانس اجتماعی، ناجا و ... هستند اما به علت آنکه این آمارها تجمیع نمیشوند و هر نهاد آمار خاص خود را منتشر میکند و نظام ثبتی دقیقی در این حوزه نداریم، آمار مشخصی را در خصوص میزان خودکشی در کشور نمیتوان ارائه داد.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه با بیان آنکه در میان مراکز ارائه کننده آمار خودکشی در کشور، آمار پزشکی قانونی مستندتر از سایر مراکز است گفت: در مراکز درمانی نیز برخی مواقع موارد خودکشی ثبت نمیشود. به طوریکه برای مثال فرد پس از اقدام به خودکشی به جهت بهره مندی از خدمات بیمه علت مشکلات پزشکی خود را خودکشی اعلام نکرده و مسائلی دیگر را مطرح میکنند و یا به علت برچسب و قبحهای اجتماعی پس از اقدام به خودکشی به دلایل دیگری به مراکز درمانی مراجعه میکنند لذا نمیتوانیم آمار دقیقی را بدهیم.
نرخ خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است
چلک افزود: به طور کلی نرخ خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است؛ به طوریکه بر اساس آمار سال 2012 در ایران در مقابل هر 100 هزار نفر، 5 تا 5.2 نفر نرخ خودکشی می کنند، این در حالیست که این نرخ جهانی 11 تا 12 نفر است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار سال 2012 سالیانه حدود 800 هزار نفر در دنیا خودکشی میکردند که در این میان کره شمالی، هند، لیتوانی، ترکمنستان، بلاروس، روسیه و حتی ژاپن و ... آمار بالایی از خودکشی را به خود اختصاص داده بودند.
وضعیت کشور بحرانی نیست
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: نمیتوانیم وضعیت خودکشی در ایران را بحران اعلام کنیم. هر چند در کشور اسلامی ایران با توجه به اینکه قتل نفس بر اساس دین و مذهب ما حرام است، پس، حتی یک مورد آن هم جایز نیست اما در استانهای ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان آمار خودکشی نگران کنندهتر از سایر نقاط کشور است.
چلک خاطرنشان کرد: به طور کلی عمده خودکشیها در کشور بیشتر جنبه «تهدیدی» داشته به همین دلیل استفاده از قرص و دارو و موادی از این قبیل رایجترین روش خودکشی در کشور است. در حالیکه روشهای خشنتری همچون حلق آویز کردن کمتر در ایران مورد استفاده قرار میگیرند.
میانگین سنی اقدام کنندگان به خودکشی در ایران
وی در خصوص میانگین سنی اقدام به خودکشی در کشور نیز گفت: در برخی از کشورهای دنیا اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی دربزرگسالان بیش از سایر افراد صورت میگیرد. این در حالیست که در ایران میانگین سنی افرادی که اقدام به خودکشی و یا خودکشی کامل میکنند کمتر از 30 سال است. این در حالیست که نمیتوان مدعی شد که زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی میکنند اما به طور کلی خودکشی در جامعه شهری بیش از جامعه روستایی است.
به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران معمولا در محیطهای شهری و در میان افراد مجرد، آمار خودکشی بیش از سایر افراد جامعه است.
چلک در خصوص علل خودکشی در کشور نیز گفت: خودکشی علتهای متعددی دارد و علل فردی، اقتصادی و حتی در برخی مواقع «اعتراض» میتواند علت خودکشی باشد. با این حال شکستهای عشقی و شغلی نیز از جمله دلایل خودکشی هستند. نرخ خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی بیش از سایرین است. به طور کلی «دلایل فردی» از جمله علل قالب گرایش افراد به خودکشی است اما مسائل اقتصادی نیز میتواند تا حدی در این زمینه تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه با بیان آنکه عدم نهادینه کردن باورهای دینی در افراد نیز در گرایش آنها به خودکشی بسیار تاثیرگذار است، گفت: به طور کلی خودکشی در افراد شهری، مجرد و لامذهب بیش از سایرین است.
راهاندازی خطوط تلفنی ویژه خودکشی در برخی کشورها
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص باید و نبایدهای اطلاع رسانی در زمینه خودکشی نیز گفت: باید سیاست اطلاع رسانی مناسبی در زمینه خودکشی در کشور اتخاذ کنیم. همانطور که در سایر کشورهای دنیا نیز جزئیات خودکشیها را منتشر نکرده و بیشتر بر آموزشهای پیشگیری تاکید میکنند. این در حالیست که در ایران شبکههای مجازی از رسانههای رسمی پیشی گرفته و رسانههای رسمی نیز برای عقب نماندن از این غافله گاهی به انتشار جزئیات چنین اخباری میپردازند که رویکرد مناسبی نیست، زیرا رسانه باید علاوه بر انتشار چنین مواردی با رعایت عدم ورود به جزئیات، آموزشهای لازم جهت پیشگیری از این آسیبها را نیز منتشر کنند اما متاسفانه در ایران در این زمینه هیچ سیاست رسانهای وجود ندارد.
چلک در ادامه بر توسعه آموزشهای پیشگیرانه و تسهیل دسترسی افراد به خدمات در حوزه خودکشی تاکید کرد و گفت: اورژانس اجتماعی خدمات موثری را در زمینه پیشگیری از خودکشی و مداخله دراین موضوع میتواند ارائه کند. این در حالیست که در برخی از کشورهای دنیا خط تلفنی ویژهای برای موارد خودکشی پیش بینی شده است. در ایران نیز افراد با شماره گیری 123 (اورژانس اجتماعی) و در برخی موارد با شماره گیری 1480 میتواند از خدمات روانشناسی و مددکاری و همچنین مداخله در بحران بهره مند شود.
رتبه ایران در جهان
روشهای پیشگیری از خودکشی
حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور نیز در گفتوگو با ایسنا، در خصوص میزان خودکشی در ایران اظهار کرد: گاهی به اشتباه رتبه ایران در زمینه خودکشی در مقایسه با سایر کشورهای جهان در رتبههای بالا قملداد میشود؛تاجاییکه برخی مدعی میشوند که ایران در رتبه دوم خودکشی در میان کشورهای جهان قرار دارد.
وی در ادامه در خصوص رتبه ایران در زمینه خودکشی بر اساس تحقیقات انجام شده گفت: ایران در میان سایر کشورهای جهان در زمینه خودکشی رتبه 108 را به خود اختصاص داده است.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور همچنین عنوان کرد: در سال 94 تعداد 4029 نفر و در سال 95 تعداد 4405 نفر خودکشی منجر به فوت در ایران داشتند.
اسدبیگی در خصوص اقدامات اورژانس اجتماعی جهت جلوگیری از خودکشی نیز گفت: در اثر فعالیتهای اورژانس اجتماعی (123) از طریق خدمات سیار و همچنین مراکز مداخله در بحران در سال 94، 4400 نفر و در سال 95، 5250 نفر در حوزه خودکشی پذیرش و از مرگ آنها جلوگیری شده است.
درحالیکه چلک،رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران،استفاده از قرص و دارو و موادی از این قبیل را رایجترین روش خودکشی در کشور دانست و عنوان کرد که روشهای خشنتری همچون حلق آویز کردن کمتر در ایران مورد استفاده قرار میگیرند؛ اسدبیگی معتقد است: رایجترین روش خودکشی در ایران که منجر به خودکشی کامل و مرگ فرد میشود «حلق آویز کردن» است و پس از آن استفاده از سموم همچون قرص برنج و ... در رتبه دوم قرار میگیرند؛ این در حالیست که رایجترین روش اقدام به خودکشی که معمولا منجر به فوت افراد نمیشود نیز «مصرف قرص و دارو» است.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه با بیان آنکه رایجترین روش خودکشی در کشور چین از طریق مصرف سموم است نیز گفت: در ایران نیز در نواحی روستایی و کشاورزی افراد دسترسی بیشتری به سموم دارند تعداد موارد خودکشی از این طریق بیش از سایر نواحی کشور است به همین دلیل بهتر است در ایران این سموم به صورت رقیق شده در اختیار روستاییان قرار گیرد.
به گفته اسدبیگی، در کشورهایی همچون آمریکا که سلاح گرم در دسترس مردم است، بیشترین روش خودکشی استفاده از این سلاح به شمار میرود.
وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین روش خودکشی به میزان دسترسی افراد با ابزار خودکشی ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل یکی از روشهای پیشگیری از خودکشی آن است که این ابزار از دسترس مردم دور یا خارج شود به طور مثال بارها درخواست کردهایم که قرص برنج از عطاریها جمع آوری شود زیرا ضرر وجود این قرص بیشتر از سود آن است.
خودکشی از طریق «پرتاب از ارتفاع» بیشتر جنبه نمایشی دارد
رئیس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص خودکشی از طریق پرش از ارتفاع نیز گفت: خودکشی از طریق «پرتاب از ارتفاع» به دلیل آنکه جنبه نمایشی بیشتری نسبت به سایر روشهای خودکشی دارد باعث میشود افراد گمان کنند که تعداد موارد خودکشی از این طریق زیاد است؛ این در حالیست که افرادی که در تنهایی دست به خودکشی میزنند توجه کمتری به خود جلب کرده و احتمال فوت آنها بیش از سایرین است و به همین ترتیب تعداد موارد خودکشی منجر به فوت از طریق روش پرتاب از ارتفاع نیز کمتر از سایر روشهای مرسوم خودکشی است.
اسدبیگی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین روش خودکشی در موارد ارجاع شده به اورژانس اجتماعی (123) نیز همین روش پرتاب از ارتفاع است؛ زیرا به علت ایجاد جلب توجه گسترده در این روش افراد زودتر از آن مطلع شده و اروژانس اجتماعی را سریعتر در جریان قرار میدهند.
وی همچنین تاکید کرد: از تمامی هموطنان خود میخواهیم که چنانچه شاهد اقدام به خودکشی فردی بودند سریعا با شماره 123 تماس گرفته تا کارشناسان اورژانس اجتماعی در اسرع وقت خود را به محل رسانده و اقدامات مددکاری روانشناسی را برای این افراد جهت جلوگیری از خودکشی آنان به انجام برسانند.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه با اشاره به آنکه دهم سپتامبر برابر با نوزدهم شهریور ماه روز جهانی مبارزه با خودکشی است گفت: طی این روز و یک هفته پس از آن اورژانس اجتماعی در تمامی استانهای کشور برنامههای ویژهای را همچون برگزاری نشستهای تخصصی، کلاسهای آموزشی، آگاهی رسانی از طریق رسانهها، تولید و توزیع بروشور و ... را به انجام خواهد رساند.
اسدبیگی همچنین خاطرنشان کرد: طی این هفته کارشناسان و متخصصان اورژانس اجتماعی با افرادی که در ارتباط اولیه با افرادی هستند که در معرض خودکشی قرار داشته و یا اقدام به خودکشی میکنند همچون پزشکان، پرستاران، معلمان، نیروی انتظامی و ... جلساتی را به منظور تبادل اطلاعات و ارتقای سطح آگاهیها برگزار خواهند کرد.
هشدار نسبت به نحوه اطلاع رسانی و پخش فیلمهای «نهنگ آبی»
وی در ادامه با اشاره به آنکه چند روزی است که در فضای مجازی اخبار و فایلهایی در خصوص یک بازی کامپیوتری که در نهایت منجر به خودکشی فرد میشود دست به دست میشود گفت: چند روزی است که در فضای مجازی اخبار و کلیپهای مربوط به بازی کامپیوتری که در نهایت منجر به آن میشود که فرد خود را از ارتفاع به پایین پرتاب و خودکشی میکند منتشر میشود که در ظاهر بیننده را در مورد این بازی هشدار میدهند و بر مراقبت از نوجوانان در مقابل این بازی تاکید میکند. این در حالیست که معتقدم این روشها یکی از روشهای تبلیغ غیر مستقیم است که باعث مشارکت بیشتر نوجوانان در چنین بازیهایی خواهد شد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور تصریح کرد: تا کنون هیچ گونه خودکشی به علت شرکت در این بازی به اورژانس اجتماعی گزارش نشده است، این در حالیست که از افراد میخواهیم اخبار مربوط به این بازی را در فضای مجازی منتشر نکنند زیرا انتشار اخبار و فایلهای مربوط به این بازی باعث میشود که ذهن کنجکاو نوجوانان به سمت آن رفته و به نوعی تبلیغ غیر مستقیم برای این محصول ایجاد شود. حتی ممکن است تهیهکنندگان این بازی به صورت تعمدی به منظور افزایش مشتریان خود این گونه مطالب را در فضای مجازی منتشر کنند، همانطور که در خصوص مواد مخدر و محرک و جدید نیز میبینیم که یک مرتبه موجی در خصوص یک ماده مخدر جدید در فضای مجازی به راه افتاده و ضمن توصیف آن ماده، مضرات آن نیز به افراد گوشزد میشود، غافل از آنکه هدف از دست به دست کردن اطلاعات و اخبار این مواد تبلیغ غیر مستقیمی است در جهت افزایش گرایش جوانان به مصرف ماده مذکور؛ به این ترتیب باید از این روش تبلیغاتی در فضای مجازی جلوگیری شود.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) طی نشستی در برزیل گفت: خود در چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن زنانی که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان گفت: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است. البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد.چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید. هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام گفت: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد علیهالسلام هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر صلی الله علیه و آله و کلمات حضرت امیرالمومنین علیهالسلام در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریموی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متأسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم (ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال گفت: خداوند در آیه 13 سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در 75 جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهایپیام/